News Item: : Kompetenciamérés.
(Category: Hírek)
Posted by webV
csütörtök 28 május 2015 - 08:49:03

Kompetenciamérés zajlott ma az általános iskolák 6. és 8. évfolyamában. A teljes körű mérés célja a tanulók képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése, vagyis annak a megállapítása, hogy az évek során elsajátított tananyagot hogyan tudják a gyakorlati feladatokon keresztül hasznosítani a diákok.

A magyar köznevelés országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, mára pedig már a világ szakmailag legkorszerűbb mérési rendszerei között tartják számon. Az évente ismétlődő mérésnek több haszna is van: az oktató, a szülő valamint a diák is képet kap arról, hogy az elsajátított tananyagot mennyire tudja a gyakorlatban hasznosítani a tanuló, másrészt segít abban is, hogy a mutatkozó fejlődés is nyomon követhető legyen. A felmérés két részből áll: az egyik az írott szöveg értelmezésének színvonaláról ad képet, a másik a matematikai ismeretek gyakorlati alkalmazását térképezi föl. Természetesen az összes váci általános iskola is részt vesz a tesztek kitöltésében, ráadásul, ahogy a korábbi évek tapasztalata mutatja, országos összehasonlításban rendszeresen a legjobbak közé sorolható az váci intézményekben mért eredmény. A lezárt csomagokban érkező kérdőíveket már korábban megkapták az iskolák, a feladatsorokat tartalmazó borítékokat azonban csak a kiosztás előtt lehetett felbontani. Az ország legjobb és leggyengébb tanulói is ugyanazt a tesztfüzetet kapják, hiszen a mérésnek mindegyikükről megfelelően megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia.

Bruderné Kárpáti Andrea telephelyi koordinátor
Egy szöveg, mondjuk egy menetrend és abból különféle információkat lehet kikeresni, mondjuk vonat menetrend, vagy hajó menetrend, vagy összehangolni a kettőt, matematikából ki kell festeni egy szobát, vagy tapétázni, mennyi tapéta kell. A megadott adatokból kell kiszámolni.

Mindkét feladatsor megoldására kétszer 45 perc áll rendelkezésre, a kiértékelésére azonban majd egy évet kell várni. Az Oktatási Hivatal ezután nemcsak a tanároknak, hanem a diákok szüleinek is hozzáférést biztosít az eredményekhez, természetesen a szülő csak a saját gyermeke teljesítményéről kap információt. Ezeket elemezve aztán meg lehet tenni a szükséges lépéseket, de nyomon követhető a fejlődés iránya is.

Úgy vannak a feladatok felépítve, hogy hatodikban és nyolcadikban vannak ugyanolyan feladatok, ezeket híd-feladatnak nevezik és ez alapján meg tudják nézni, hogy fejlődött-e a gyermek, és melyik kompetencia területen.

A szaktanárok, amennyiben szükséges, ezután az eredmények tükrében személyre szabott fejlesztéseket tudnak eszközölni a diákoknál. A kitöltött feladatlapok kérdéseit pedig később is felhasználják az oktatásban, hiszen nemcsak jól kiegészíthető vele a tananyag, hanem egyfajta felkészítést is biztosít a kompetencia alapú kérdésekhez.

Nemcsak az eredményeket, hanem nagyon sokszor a példákat is felhasználjuk. Utólag már lehet ezeket használni, előtte nem nézhetjük meg, de utólag nagyon jó jellegű feladatok ezek, mert ilyeneket nem sűrűn találunk. És ez nagy segítség.

A felmérésnek egyébként van egy másik része is, a diákok ugyanis másnap hazavisznek egy kérdőívet, amit a szülőnek kell kitöltenie. Ebben a gyerek tanulási környezetére vonatkozó kérdésekre kell válaszolni, például, hogy van-e a háztartásban számítógép, vagy mekkora az otthon található könyvtár. Az ebből gyűjtött, bizalmasan kezelt háttér-információk segítik a kompetencia mérés eredményének értelmezését.



This news item is from ESTV, a Térség Televíziója
( http://estv.hu/news.php?extend.27392 )