News Item: : Az Arizona program
(Category: Hírek)
Posted by esaniko
csütörtök 13 szeptember 2018 - 09:19:13

A tanároktól és a gyakorló szülőktől is egyre többet hallunk azokról a rendetlenkedő gyerekekről, akik tönkreteszik a tanórákat viselkedésükkel, egymás és a tanár provokálásával, beszólásokkal, beszélgetéssel akasztják meg a tanítást, és felszólításra sem
zavartatják magukat. Ezek a tanulók nemcsak a tanároknak okoznak károkat, akik nem tudják rendesen megtartani az órát, de a tanulni vágyó diáktársakat is akadályozzák abban, hogy figyelni tudjanak. A köznevelési törvény ugyan kimondja, hogy a tanuló és a pedagógus kötelességei és jogai egységet alkotnak, azonban ennek kihívás érvényt szerezni. Vácon több országos példa sikerei nyomán először a Földváry általános iskolában vezettek be egy programot, amiben sem a rosszalkodó, sem a tanulni vágyó gyerekek jogai nem sérülnek, ugyanakkor a tanár is nyugodtan tud a munkájára koncentrálni.


Három alapvető jog, illetve kötelesség betartatását célozza az a program, amit több hazai oktatási intézmény példáját követve tavaly elsőként a Földváry iskolában, Vácon is bevezettek. Az eredetileg Arizonából induló kezdeményezés szerint minden diáknak joga van a zavartalan tanuláshoz, minden tanárnak joga van a zavartalan tanításhoz és mindenkinek tisztelnie kell mások jogait. Ahhoz azonban, hogy ezeket a szabályokat úgy lehessen érvényre juttatni, hogy senkinek az érdekei ne csorbuljanak, egy teljes rendszert kellett kidolgozni.

Álmos László igazgató, Földváry Károly Általános Iskola
Ebben az iskolában elég sok az SNI-s és a BTM-es tanuló. Ezeknek a gyerekeknek az órai lekötése meglehetősen nagy erőfeszítést követel a pedagógustól, és sokszor azoktól a gyerekektől veszi el az időt, akik egyébként szívesen tanulnának.

A módszer lényege, hogy nem a büntetésre, sokkal inkább a tanulók saját felelősségére épül. Megtanulják, hogy a cselekedeteiknek következménye van, mindenkinek saját magának kell dönteni, és a döntéseiért ő maga felelős. A rendzavaró gyereket partnerként kezelve, saját döntései mentén figyelmeztetik, vagy emelik ki a csoportból, és irányítják egy úgynevezett Arizona terembe, ahol egy másik tanár előre kidolgozott kérdésekkel próbálja ráébreszteni a rendzavarót cselekedeteinek súlyára és következményeire. A gyerekek pontos eligazodását az osztálytermekben elhelyezett, hét pontból álló szabályrendszer segíti.

Ha a tanórán az illető tanuló nem az óra anyagával foglalkozott, akkor a kolléga megállította az órát és megkérdezte a gyermeket, hogy melyik az az alapszabály, amit szerinte most megszegett a hétből. Ha ezt a gyermek nem tudta kiválasztani, akkor ebben segített neki a kolléga. Ezek után megkérdezte, hogy hajlandó-e változtatni a magatartásán, vagy az Arizona szobában folytatja az órát.

Mivel harmadik választási lehetőség nincs, a probléma szinte azonnal megszűnik, esetleg a diák döntésének nyomán az Arizona szobában folytatódik az eset megtárgyalása.

Ebben a szobában az éppen ott lévő ügyeletes pedagógus természetesen nem beszél arról, hogy mi történt az osztályban. Átveszi a pedagógus papírját és ad egy másik nyomtatványt a gyermeknek, amiben olyan kérdések szerepelnek, hogy miért folytattam ezt a magatartást, milyen következményei lehetnek a magatartásomnak rám nézve, az osztálytársaimra nézve, hogyan tudnék megváltozni, mennyi időre volna szükség ahhoz, hogy én megváltozzak.

A beszélgetésekről minden esetben naplóbejegyzés készül, és ha szükséges, később bevonhatják a szülőt, vagy akár a családsegítő szolgálatot is a probléma megoldásába. A tanuló, aki a tanórát az Arizona szobában töltötte, nem számít hiányzónak, csak az adott szituációból lett kiemelve. A tananyag pótlása a saját felelőssége és a felelésnél, vagy dolgozatnál nem hivatkozhat az Arizona szobában töltött időre. Így akár már a következő órán számon kérhető tőle a tananyag, és ami a lényeg: hogy az Arizona szobába távozó tanuló ezért a döntéséért nem kaphat egyéb büntetést.



This news item is from ESTV, a Térség Televíziója
( http://estv.hu/news.php?extend.33030 )