ESTV, a Térség Televíziója
Nézzen minket Online is!


Pszichés terhelés az iskolakezdéskor, beilleszkedés
Feltöltötte esaniko - hétfő 29 augusztus 2016 - 08:30:14
Nem minden esetben megy könnyen a beilleszkedés az elsős gyermekek számára. Ráadásul hazánkban is folyamatosan növekszik a magatartás problémával küzdő tanulók száma. Nem utolsó szempont, hogy az intézmény megfelelően tudja kezelni ezeket a gyerekeket és időben felismerje a problémát. Segítség lehet, hogy az iskolákban pszichológusok, nevelési szakemberek is jelen vannak, akiknek többek között feladata az is, hogy ellássák tanáccsal a tanulási vagy beilleszkedési problémával küzdő gyerekek szüleit.

Magyarországon már közel 25%-ra tehető a magatartási zavarral rendelkező diákok száma. Ezekkel a problémákkal gyakran csak az iskola megkezdésekor szembesülnek a szülők. A szakértő szerint érdemes lelkileg is készülni és felkészíteni a gyermeket az iskolakezdésre.

Csorba Emőke pszichológus
Amivel készíteni lehet ilyenkor a gyerekeket, az, az, hogy beállítanak egy napirendet, átbeszélnek egy új rutint, hogy, hogy fog kinézni, már azzal is készülnek, hogy bepakolják az iskolatáskát, kiválasztják a kedvenc ceruzákat, és nem csak a fizikális iskolatáskát lehet bepakolni, hanem lehet egy lelki iskolatáska is, ami magába foglalja mindazt amit mi a gyereknek az iskoláról mondunk, és ott fontos, hogy kiemeljük, hogy ő ott mivel bővül, ő azzal miféle bátorságot vállal, hogy mit fog ő ott, mindenféle újdonságot megtanulni.

A beilleszkedést nehezítheti, hogy egy teljesen új világgal találkozik a gyerek mint ami addig megszokott volt. A játék és a szabadabb tevékenységek helyett innentől komolyabb elvárások jönnek. Tovább nehezíti mind a szülők és tanárok helyzetét, ha magatartás problémás gyerekről van szó.

Csorba Emőke pszichológus
A magatartás problémákat akkor tekintjük, vagy akkor mondjuk problémának, hogyha (az valahogy a) normál ütemben nem illeszkedik a gyerek, tehát a szabályokat nem úgy tartja, a társakhoz nem úgy viszonyul, nem gördülékenyen viszonyul, és zavarnak akkor tekintünk egy problémát, amikor az tartósan fennáll és ennek a mértéke kirívó.

A probléma sokféle módon megnyilvánulhat és több oka is lehet, mint például a szociális tényezők, kudarc, vagy anyagi nehézségek. Ugyanakkor fontos, hogy ne mossuk össze a rossz gyerek és a viselkedés zavaros gyerek fogalmát.

Csorba Emőke pszichológus

Ilyenkor a gyerkőcnek a magatartása változik valamilyen irányba, tehát az amit tőle megszoktunk, a temperamentumától, az változik. Ez lehet úgy, hogy ő elkenődöttebb lesz vagy a hangulata nem a legjobb fekvésű. Vagy egész egyszerűen pont a túloldal, hogy élénkebb lesz, több mindent csinál, nehezebben alszik el, esetleg visszatérnek olyan régi problémák, amire már azt gondoltuk, hogy kinőtte. Valaki időszakosan egy-egy alkalomra bepisil, vagy visszatérnek a rémálmai, elkezdi rágni a körmét.

A speciális igényű, magatartási nehézségekkel küzdő tanulókkal a pedagógiai szakszolgálat foglalkozik. De a szülők iskolapszichológushoz is fordulhatnak és a pedagógustól is remélhetnek tanácsot.

Csorba Emőke pszichológus
Én először azt javasolnám, hogy beszéljék át, hogy mit tehet a pedagógus, mit kér a pedagógus a szülőtől, mit kér a szülő a pedagógustól és ha ezen túl vannak akkor adjanak egy kicsi időt annak, hogy lehet, hogy ez, hogy ők más szemmel néznek a gyerekre, lereagálja a helyzetet. Ha nem működik és itt megint aláhúznám, hogyha tartósan fennáll valami nehézség akkor válasszanak szakembert.

Amennyiben a szakemberek megállapították, hogy magatartás problémával rendelkezik a tanuló, két lehetőség közül választhat a szülő a tanulmányokat tekintve. Beírathatja speciális iskolába gyermekét vagy integrálva is tanulhat. Vácon mindkettőre van lehetőség, ezt a döntést egyénileg meghozhatja a szülő –tette hozzá a szakember .


email to someone   Nyomtatóbarát változat  

Impresszum | Szerzői jogok | Adatvédelem
Ez az oldal e107 portál rendszert használ.
Az oldalt a Alfa Byte üzemelteti.